Makrot, mitä ne ovat ja miksi niitä kannattaa seurata?

Sopiiko se makroihisi? Maailmalla paljon puhuttu ruokavalio on saanut nimen IIFYM eli ”if it fits your macros”. Mistä tässä on kyse? Kaikki syömämme ruoka-aineet sovitetaan tavoiteltuihin päivän makroravinnemääriin. Kaikki syöty energiamme koostuu pääpiirteittäin proteiinista, hiilihydraatista ja rasvasta, eli makroista. 

Kaikki me tarvitsemme kaikkia näitä kolmea, jotta kehomme pystyy toimimaan, mutta niiden oikealla suhteutukselle on kuitenkin mahdollista tehdä isojakin muutoksia omaan jaksamiseen, painonpudotukseen tai vaikka lisäpuhdin saamiksesi treeneihin. Makrojen seuraaminen sopiikin kaikille omasta painosta ja liikunnan määrästä riippumatta. Fitster sovelluksella voit helposti seurata omia makrojasi tai hyödyntää valmiita ravinto-ohjelmia.

Proteiinit

Kehosi käyttää proteiinia kehon kudosten rakentamiseen ja korjaamiseen – lihaskudokset mukaan lukien. Jos treenaat säännöllisesti, niin riittävä proteiini saaminen on välttämätöntä palautumisen kannalta. Proteiinin riittävä saanti pitää kylläisen olon pidempään ja auttaa näin myös painonpudotuksessa.

 

Hyviä proteiinin lähteitä ovat mm. liha, kalat, kananmunat, pavut ja pähkinät. 

Rasvat

Hyvistä rasvoista saat välttämättömiä mikroravinteita sekä Omega 3 rasvahappoja. Hyvien rasvojen saanti pitää nälän loitolla pidempään. Rasvat ovat kuitenkin hyvin runsaskalorisia, joten niiden syömistä on hyvä tarkkailla. 

 

Hyviä rasvan lähteitä ovat mm. siemenet, öljyt, pähkinät, rasvainen kala, avokado ja kananmunat.

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat tärkeä osa aterioita, sillä ne tarjoavat yhden tärkeimmistä ravintokuitujen lähteistä. Ravintokuidut ovat välttämättömiä terveelle suolistolle.

 

Hyviä hiilihydraatteja on mm. tumma riisi ja pasta, peruna, kaurahiutaleet, marjat ja hedelmät.  

Makrot antavat tilaa joustavalle ruokailulle

Lähes kaikki ruoka-aineet koostuvat proteiinista, hiilihydraatista ja rasvasta tai ainakin useammasta kuin yhdestä näistä.

Esimerkiksi leipä ei koostu pelkästä hiilihydraatista vaan sisältää myös rasvaa ja proteiinia. Sama pätee myös lähes kaikkien ruoka-aineiden kohdalla. Siksi makrojen seuraaminen antaa mahdollisuuden kaikenlaisten ruokien syömiseen, jopa ajoittaisen herkuttelun. 

Rasvaa ja hiilihydraatteja voi säästellä päivän aikana ja syödä illalla vaikka jäätelöä, eikä huonoa omaatuntoa tarvitse potea.

Fitster huolehtii niin makroista kuin ateriarytmistäkin

Fitsterin ruokavalioista voit valita juuri sinulle sopivan vaihtoehdon. Jokainen ohjelma muokkautuu juuri sinun tavoitteidesi mukaan joka päivä, olitpa sitten tiukka treenaaja tai haluat syödä oikein saadaksesi virkeämmän ja kevyemmän olon. Ruokaohjelmillamme saat valmiiksi suunnitellun ateriarytmin, kalori- ja makrojakauman, joiden avulla seuraat helposti päivittäisiä ruokailujasi. Valmiilla resepteillä pääset heti alkuun tai optimoimme omat lempireseptisi juuri sinulle sopiviksi.

Liity postituslistalle

Liity postituslistalle ja kuulet ensimmäisenä Fitsterin eduista ja uutuuksista.

*Antamalla sähköpostiosoitteeni hyväksyn ja vastaanotan Fitster.fi uutiskirjeen

Copyright © 2020 – Fitzter Oy | All rights reserved